Ingebret Severin Ingebretsen

Ingebret Severin Ingebretsen

Mann 1873 - 1949  (75 år)

 

«Forrige «1 ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 12» Neste»     » Lysbildefremvisning

Laster...

«Desideria» var en norsk fregatt, navngitt etter dronning Desideria av Sverige og Norge. Fregatten ble bygget på Carljohansværns Verft i Horten og sjøsatt 10. oktober 1851.

I 1854 ble fregatten ekstraordinært utrustet i 191 dager som en følge av Krimkrigen. Etter dette toktet, som ble omtalt særskilt, lå fartøyet i opplag til våren 1871. Fra og med 1871 skulle de årlige utrustninger av marinens fartøyer begynne med et seksukers kurs for alle som ble innkalt til tjeneste. Fregatten ble da ominnredet og omklassifisert til ekserserskip. I årene fra og med 1871 til og med 1893 ble fartøyet hver vår utrustet til et ca. 6 ukers «eksersertokt», der hvert av disse toktene er omtalt særskilt.

I 1894 ble fregatten slept til Kristiansand, hvor hun ble ankret opp og akterfortøyet ved Lagmannsholmen som ekserserskip ved Kristiansand Verft. 21. mai 1895 ble det slept videre rundt Odderøya og ankret opp på østre havn. 15. juli 1898 ble båten slept til Marviken, der den ble disponert videre som ekserserskip fram til 1901, da den ble omgjort til losjiskip ved Marviken Oplagshavn. I 1917/1918 var den disponert som losjiskip under ekserserskipet «Kong Sverre». I 1920 ble «Desideria» solgt til Dalen Portland Cementfabrik i Brevik, der den skulle brukes videre som losjiskip. Fartøyets videre skjebne er ukjent som følge av en brann ved sementfabrikken, der hvor arkivet gikk tapt.



Desideria_(1).jpg

Ingebret Severin tjenestegjorde på Desideria i to perioder

Fra hovedrullen
Tjente 18/5 - 27/7 1897 paa Desideria
1905 fra 19/9 - 3/10 paa Desideria





«Desideria» var en norsk fregatt, navngitt etter dronning Desideria av Sverige og Norge. Fregatten ble bygget på Carljohansværns Verft i Horten og sjøsatt 10. oktober 1851.

I 1854 ble fregatten ekstraordinært utrustet i 191 dager som en følge av Krimkrigen. Etter dette toktet, som ble omtalt særskilt, lå fartøyet i opplag til våren 1871. Fra og med 1871 skulle de årlige utrustninger av marinens fartøyer begynne med et seksukers kurs for alle som ble innkalt til tjeneste. Fregatten ble da ominnredet og omklassifisert til ekserserskip. I årene fra og med 1871 til og med 1893 ble fartøyet hver vår utrustet til et ca. 6 ukers «eksersertokt», der hvert av disse toktene er omtalt særskilt.

I 1894 ble fregatten slept til Kristiansand, hvor hun ble ankret opp og akterfortøyet ved Lagmannsholmen som ekserserskip ved Kristiansand Verft. 21. mai 1895 ble det slept videre rundt Odderøya og ankret opp på østre havn. 15. juli 1898 ble båten slept til Marviken, der den ble disponert videre som ekserserskip fram til 1901, da den ble omgjort til losjiskip ved Marviken Oplagshavn. I 1917/1918 var den disponert som losjiskip under ekserserskipet «Kong Sverre». I 1920 ble «Desideria» solgt til Dalen Portland Cementfabrik i Brevik, der den skulle brukes videre som losjiskip. Fartøyets videre skjebne er ukjent som følge av en brann ved sementfabrikken, der hvor arkivet gikk tapt.


FilnavnDesideria_(1).jpg
Filstørrelse82.86k
Dimensjoner792 x 501
Linket tilIngebret Severin Ingebretsen

«Forrige «1 ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 12» Neste»     » Lysbildefremvisning