Bilder
|
| Kanonbåt Viking b. 1891, Karljohansvern Verft, Horten med Akershus.jpg Ingebret Severin tjenestegjorte på Viking i 1900
Fra hovedrullen:
1900 fra 28/2 til 7/3 1900 mobilisering paa Viking
En betydelig forbedring fra de tidligere kanonbåtene var VIKINGs høye fart.
Et annet trekk i moderne retning var at den hadde et 32 mm panserdekk og et pansret kommandotårn (75 mm). Dessuten hadde den beltebeskyttelse i form av celluloseceller. VIKING var det første skip i vår marine som hadde elektrisk lysanlegg. Bestykningen var opprinnelig to 15-cm BK som stevnskyts og noen småkanoner som sideskyts. Bestykningen ble forandret l 1904, samtidig som fartøyet ble en del ombygget. Den ene 15-centimeteren ble erstattet med en 12-cm HK, og sideskytset ble utskiftet mot nye og bedre HK. Fire 76-millimetre ble plassert i "sponsoner" (forløpere for panserskipenes kasematter), to på hver side. VIKING deltok i en del avdelingstokter og var bl.a. sammen med SLEIPNER til stede ved Kiel-kanalens åpning i 1895.
VIKING ble utrangert som krigsskip i 1920.
Etter ominnredning ble den fra 1924 brukt av Røde Kors som hospitalskip under fiskesesongene i Lofoten og Finnmark. |
| Desideria_(1).jpg Ingebret Severin tjenestegjorde på Desideria i to perioder
Fra hovedrullen
Tjente 18/5 - 27/7 1897 paa Desideria
1905 fra 19/9 - 3/10 paa Desideria
«Desideria» var en norsk fregatt, navngitt etter dronning Desideria av Sverige og Norge. Fregatten ble bygget på Carljohansværns Verft i Horten og sjøsatt 10. oktober 1851.
I 1854 ble fregatten ekstraordinært utrustet i 191 dager som en følge av Krimkrigen. Etter dette toktet, som ble omtalt særskilt, lå fartøyet i opplag til våren 1871. Fra og med 1871 skulle de årlige utrustninger av marinens fartøyer begynne med et seksukers kurs for alle som ble innkalt til tjeneste. Fregatten ble da ominnredet og omklassifisert til ekserserskip. I årene fra og med 1871 til og med 1893 ble fartøyet hver vår utrustet til et ca. 6 ukers «eksersertokt», der hvert av disse toktene er omtalt særskilt.
I 1894 ble fregatten slept til Kristiansand, hvor hun ble ankret opp og akterfortøyet ved Lagmannsholmen som ekserserskip ved Kristiansand Verft. 21. mai 1895 ble det slept videre rundt Odderøya og ankret opp på østre havn. 15. juli 1898 ble båten slept til Marviken, der den ble disponert videre som ekserserskip fram til 1901, da den ble omgjort til losjiskip ved Marviken Oplagshavn. I 1917/1918 var den disponert som losjiskip under ekserserskipet «Kong Sverre». I 1920 ble «Desideria» solgt til Dalen Portland Cementfabrik i Brevik, der den skulle brukes videre som losjiskip. Fartøyets videre skjebne er ukjent som følge av en brann ved sementfabrikken, der hvor arkivet gikk tapt. |
| Desideria.jpg Desideria
34
24-60 pds bombekanon nr.2 og 16-30 pds kanon nr.1 i rappert med forhjul og jernrullespak. Under toktet i 1854 ble 4 stk 30 pds kanoner tatt i land. 2 stk 12 pds houbitz av metall i houbitzaffutasje som båtskyts. 2 stk 18 pds karronader i karronadeaffutasje som båtskyts. Som ekserserskip forandret bestykningen seg i takt med det lettere skytsets utvikling. Dette på grunn av kanoneksersisen i opplæringsperiodene. Kanoneksersisen på det grovere skyts fant sted på kanonbåter 2. Og 3. Klasse, tildels også på større fartøy.
1 barkasse på 18 årer og seil 1 travalje på 10 årer og seil 4 sjalupper på 12 årer og seil 1 jolle på 10 årer og seil 1 jolle på 4 årer og seil
I 1854 ble fregatten DESIDERIA ekstraordinært utrustet i 191 lager som en følge av Krim-krigen. Etter dette toktet, som er omtalt særskilt, lå fartøyet i opplag til våren 1871.
Fra og med 1871 skulle de årlige utrustninger av marinens fartøyer begynne med et 6 ukersekserserkurs for de innkallte mannskaper. Fregatten DESIJERIA ble da ominnredet og omklassifisert til ekserserskip.
I årene fra og med 1871 til og med 1893 ble fartøyet hver vår utrustet til et ca. 6 ukers "eksersertokt". Hvert av disse toktene er omtalt særskilt.
I 1894 ble hun slept til Kristiansand S hvor hun ble ankret og akterfortøyet ved Lagmannsholmen som ekserserskip ved Kristiansand Verft.
21 mai 1895 ble det slept rundt Odderøya og ankret opp på Østre Havn.
15 juli 1898, slept til Marviken, fremdeles disponert som ekserserskip fram til 1901. I tidsrommet 1901 til ca 1917 disponert som losjiskip ved Marviken Oplagshavn.
I 1917/1918 disponert som losjiskip under ekserserskipet KONG SVERRE.
I 1920 ble DESIDERIA solgt til Dalen Portland Cementfabrik, Brevik, for bruk som losjiskip. Fartøyets videre skjebne er ukjent som følge av brann ved sementfabrikken hvorunder arkivet gikk tapt.
Utrustningsperioder som ekserserskip.
1871, 15 apr - 27 mai: Karljohansværn
1872, 13 apr - 25 mai: do.
1873, 15 apr - 26 mai: do.
1874, 15 mai - 30 jun: do.
1875, 6 apr - 6 mai: do.
1876, 18 apr - 3 jun: do.
1877, 20 apr - 2 jun: do.
1878, 23 apr - 3 jun: do.
1879, 15 apr - 31 mai: do.
1880, 15 apr - 31 mai: do.
1881, 15 apr - 31 mai: do.
1882, 17 apr - 31 mai: do.
1883, 16 apr - 23 mai: do.
1884, 17 apr - 31 mai: do.
1885, 15 apr - 30 mai: do.
1886, 27 apr - 5 jun: do.
1887, 25 apr - 4 jun: do.
1888, 23 apr – 31 mai: do
1889, 29 apr – 8 jun: do
1890, 28 apr - 2 jun: do.
1891 , 27 apr - 4 juli: do.
1892, 25 apr - 4 Jun: do.
1893, 24 apr - 3 jun: do.
1893, 6 sep - 14 sep: Overført til Kr.sand S
1895, 15 mai - 24 jul: Kristiansand Værft
1896, 15 mai - 25 jul: do.
1897, 18 mai - 28 jul: do.
1898, 12 mai - 22 jul: do
1899, 9 mai - 21 jul: do.
1905, 15 sep - 3 okt: Mobiliseringsutrustning
1914, 4 aug – 22 aug: do |